Sosial rekruttering

De fleste bedrifter har rekruttert gjennom sosiale medier, men få benytter seg av det store omfanget av muligheter vi har til å drive sosial rekruttering. Hva er sosial rekruttering, og hva bør du vite om det?

Sosial rekruttering er rekruttering av ansatte gjennom sosiale medier. Dette er en voksende trend. Hele 86% av jobbsøkere sier at de benytter seg av sosiale medier til jobbsøk, og over 92% av organisasjoner sier de benytter sosiale nettverk i rekrutteringsarbeidet, ifølge tall fra Careerarc. Tall fra LinkedIn viser hvordan ca 40 millioner leter etter jobb på deres plattform hver uke. LinkedIn er riktig nok ledende plattform innen sosial rekruttering, men vi ser også økende bruk av Twitter, Facebook og til og med Instagram.

 

Alt din bedrift gjør på sosiale medier kan regnes som sosial rekruttering. Selv synlighet alene kan gjøre at kandidater har mulighet til å ta en vurdering av din arbeidsplass, og det kan derfor hende at dere allerede er godt i gang med dette uten å være klar over det.

 

 

Nå ut til passive og aktive kandidater

CareerArc rapport fra 2017 predikerte at markedsføring på sosiale medier skulle være den mest ettertraktede HR egenskapen innen 2020, og trenden har ikke snudd. I 2019 oppga 71% av de som byttet jobb at de fant den nye jobben på sosiale medier. Siden den tid har tallene vist økning i daglig bruk, og det digitale publikumet har aldri vært større.

 

Dette er en fordel da sosial rekruttering gjør det mulig å nå ut til både passive og aktive kandidater. Ettersom at vi også vet at store andeler av jobbsøkere er passive, er sosial rekruttering et godt alternativ til hvordan vi kan få tilgang på en stor mengde kompetanse. Med passive søkere kan vi og være er sikker på at de har tro på at ditt selskap er en god match med dem, ettersom at de ikke er like motivert som de som aktivt søker jobb og ønsker å forlate sin nåværende rolle.

 

Et kostnadseffektivt alternativ

Stillingsannonsering i tradisjonelle markedsplasser og nettsteder kan være dyrt. Sosial rekruttering er både effektivt for å generere rekkevidde, i tillegg til at det er et kostnadseffektivt alternativ til tradisjonell annonsering. Den norske befolkningen er godt representert på digitale medier med flere timer daglig på ulike flater. Dette gir oss en unik mulighet for spredning og rekkevidde av vårt budskap og kan redusere både cost-per-time og cost-per-hire.

 

En god forståelse av sosiale medier krever imidlertid mye research og innsikt, og det kan ta tid å danne seg et bilde og bli kjent med ditt publikum sine digitale bruksvaner. God oversikt over eget publikum gir også bedre grunnlag for å produsere treffende innhold.

 

Styrk ditt employer brand med et digitalt fokus

For å nå frem til dagens kandidater trenger man en god rekrutteringsstrategi. Et bevisst fokus på sosial rekruttering kan bidra til å styrke deres employer brand. Merkevaren ditt selskap formidler er et virkningsfullt verktøy som kan bidra til at din bedrift skiller seg ut i markedet. Ditt employer brand handler om organisasjonens rykte og renommé, og hvordan man kan benytte selskapets merkevare til å formidle ambisjoner, bedriftskultur og karrieremuligheter. I undersøkelse om Employer Brand Research med over 4000 norske arbeidstakere kom det frem at 50% ikke ønsket å jobbe for et selskap med dårlig rykte selv med lønnsforhøyelse. Det er imidlertid viktig at kommunikasjonen gjenspeiler virksomhetens kultur og verdier slik at man setter de rette forventningene og tiltrekker seg de rette kandidatene.

 

 

Sosiale medier er et kraftfullt verktøy innen markedsføring og rekruttering. Gjennom å styrke ditt employer brand kan du både oppnå kostnadseffektive og tidsbesparende resultater. Kontakt oss gjerne for bistand til digital annonsering og for å lykkes med rekruttering i sosiale medier.